Terug naar het overzicht

MBI – voorbereidingen

Elk jaar starten duizenden mensen enthousiast met een eigen bedrijf en zijn er vele ervaren managers die met een eigen bedrijf willen starten. We noemen deze personen “management buy-in kandidaten” (MBI-kandidaten). In deze tiendelige reeks wil Bedrijventekoop handige tips en tricks verschaffen voor MBI-kandidaten. Zij hebben namelijk een gemeenschappelijk doel: het realiseren van de droom van zelfstandig ondernemerschap.
 
In onze vorige posts bespraken we deze onderwerpen:
Heb je besloten om ondernemer te worden en geef je de voorkeur aan een overname, dan is een degelijke voorbereiding essentieel voor het welslagen van een goede deal.
 
De voorbereiding en oriëntatie houden veel verschillende vragen in. Met het opstellen van een zoekprohttps://www.bedrijventekoop.be/blog/neem-nu-de-eerste-stappen-om-je-bedrijf-te-verkopen-fiel kan de ondernemer in spé zijn ideale overnamekandidaat in kaart brengen en zijn grenzen afbakenen van wat hij wel en niet wil. Deze criteria zijn onder meer:
  • Branche en sector die aansluiten bij de ervaring en kennis van de koper.
  • Regio (woonplaats en reistijden);
  • Type bedrijf. Veel MBI kandidaten geven de voorkeur aan een handelsonderneming of zakelijke dienstverlening omdat productiebedrijven vaak kapitaalintensief zijn (vergt veel eigen middelen) en/of veel zeer specifieke kennis vergt van productiemethoden.
  • Bedrijfscultuur. De persoonlijke eigenschappen en managementstijl van de kandidaat-koper moeten aansluiten bij de bestaande bedrijfscultuur van de target.
  • Elke levensfase van het bedrijf (start-up, groei, volwassen, ..) vergt een eigen managementstijl en ervaring.
  • De omvang van het bedrijf naar omzet, klanten en personeel dient te worden afgetoetst aan de kwaliteiten en ervaringen van de koper.
  • Financiële speelruimte (voor de koper). Het over te nemen bedrijf dient natuurlijk ook binnen het (direct of indirect) financieel bereik van de koper te liggen. Over welke eigen middelen kan de koper beschikken? Indien deze niet afdoende zijn voor de ideale overname, in welke mate kunnen financiële privé-investeerders worden gevonden die bereid zijn om mee te investeren in de overname?
Een goed zoekprofiel moet tenslotte realistisch zijn. Een goede overnameadviseur kan u helpen met een aantal antwoorden en kan u informeren over de bijbehorende voor- en nadelen van bepaalde keuzes. Zo kan u weloverwogen en goed voorbereid de volgende fase in gaan.
Lees onze vorige blogs in deze reeks:
  1. Kopen: bewustwording en oriëntatie
  2. Zelf een bedrijf starten of een overname