Terug naar het overzicht

Een bedrijf kopen: bewustwording en oriëntatie

Jaarlijks starten duizenden mensen enthousiast met een eigen bedrijf en zijn er vele ervaren managers die met een eigen bedrijf willen starten. We noemen deze personen “management buy-in kandidaten” (MBI-kandidaten). In deze tiendelige reeks wil Bedrijventekoop handige tips en tricks aanbieden voor MBI-kandidaten. Zij hebben namelijk een gemeenschappelijk doel: het realiseren van de droom van zelfstandig ondernemerschap.
 
De eerste voorwaarde voor het realiseren van die droom ligt bij de MBI-kandidaat. Voordat u een bedrijf wilt kopen, moet u uzelf de vraag stellen: ‘Ben ik een ondernemer?’ Deze vraag leidt tot de vervolgvraag wat iemand een ondernemer maakt en dit zult u dan met uzelf moeten vergelijken. Een aantal belangrijke kenmerken van een ondernemer zijn:
  • Leiderschap;
  • Stabiliteit;
  • Competitiedrang;
  • Ondernemerschap;
  • Gedrevenheid;
  • Strategisch inzicht;
  • Inlevingsvermogen.
Ondernemerschap is niet niks. Het kan frustrerend zijn en vergt dan ook wel een bepaalde mentaliteit en doorzettingsvermogen. Houd er rekening mee dat deze ‘way of life’ vooral in het begin erg zwaar kan zijn. U moet uw draai zien te vinden in het overgenomen bedrijf, alles uitzoeken, klanten tevreden houden, personeel leren kennen, plannen uitvoeren en ondertussen ook nog de koopprijs terugverdienen.
 
Het is essentieel om uit te zoeken wat u precies wilt hebben, waarom u dit wilt en wat u toe gaat voegen aan het over te nemen bedrijf. Het zoeken naar een bedrijf wordt wel eens vergeleken met het zoeken naar een huis. Er zijn ook wel enkele overeenkomsten in de vorm van criteria die worden gesteld en waaraan voldaan moet worden. Het grote verschil is echter dat huizen openbaar te koop staan en de bedrijvenmarkt minder transparant is. Maak een lijstje van alle dingen waar u naar op zoek bent en vindt een bedrijf dat aansluit op uw eisen.
 
Een MBI komt meestal voort uit de persoonlijke motieven van de mbi-kandidaat. Denk daarbij aan: 
  • Eigen baas en onafhankelijk willen zijn;
  • Commerciële kansen zien en deze willen ontwikkelen;
  • Niet tevreden zijn met de huidige werksituatie;
  • Financiële motieven.
Maar ook gezien vanuit de onderneming kan het wenselijk zijn aan te sturen op een MBI:
  • Opvolging vanuit de familie of vanuit het bedrijf is geen optie;
  • Noodzaak van een drastisch ingrijpen om een ‘turn around’ te bewerkstelligen;
  • Behoefte aan innovatie, marktbewerking of nieuw elan;
  • Sterke groei die het huidige management niet (meer) kan opbrengen.
Het overgrote voordeel van een MBI is de inzet en gedrevenheid van de betreffende persoon. Hij/zij zal er namelijk alles aan doen de overname succesvol te laten verlopen en zijn/haar doelstellingen te realiseren. Doordat de overnamefinanciering doorgaans zwaar drukt op de exploitatie en de mbi-kandidaat veel zekerheden in privé af heeft moeten geven, is dit een grote stok achter de deur.
 
Een aandachtspunt bij het beoordelen van de mbi-kandidaat is de persoonlijkheid van de betreffende persoon. Of deze voldoende in staat is (competenties) het bedrijf te leiden en of deze voldoende past binnen de onderneming (cultuur). Het eerste kan gecheckt worden via een assessment, het tweede door middel van het voeren van voldoende persoonlijke gesprekken. De verkoper en de mbi-kandidaat zullen doorgaans een redelijke tijd aan elkaar verbonden blijven. Ook vanuit deze gedachte is het raadzaam veel energie te stoppen in het beoordelen van de juiste “match”.