Terug naar het overzicht

Wat is de waarde van uw bedrijf?

waardebepaling De precieze waarde van uw bedrijf bepalen is een moeilijke taak. Niet alleen omdat het mogelijk erg ingewikkeld is, met een groot aantal materiële en immateriële variabelen, maar ook omdat het een erg emotionele situatie kan zijn. Uw bedrijf is als uw kind. Tenzij u een serieondernemer bent die bedrijven de hele tijd koopt en verkoopt, heeft u waarschijnlijk jaren van je leven – en een belangrijk deel van uw ziel – in deze onderneming geïnvesteerd. Terwijl het idee van de verkoop natuurlijk spannend kan zijn, is het niet makkelijk. De reden dat erg veel bedrijfsverkopen mislukken is dan ook dat bedrijfseigenaren hun bedrijf te hoog taxeren. Hierdoor is het voor investeerders en kopers die een slaatje hopen te slaan uit de aankoop en/of door willlen gaan met het runnen van het bedrijf ineens niet meer mogelijk. Dus om de eerste vraag van dit artikel te beantwoorden: Uw bedrijf is mogelijk minder waard dan wat u ervoor voelt. Maar als u deze gevoelens achterwege laat, is het mogelijk om tot een redelijke waardebepaling te komen en diezelfde waarde te optimaliseren als u zich voorbereidt op de verkoop, zodat u de hoogst mogelijke prijs krijgt voor het bedrijf waar u zo hard aan hebt gewerkt.

De meest voorkomende taxeringsmethodes

Een bedrijf taxeren is een ingewikkelde taak en hoe complexer het bedrijf zelf is, des te meer zal u er bij betrokken zijn. Omdat er zo veel variabelen bij zijn betrokken zoals verschillende types en grootten, is er niet één enkele simpele manier, die op alle gevallen toegepast kan worden. Er zijn verschillende methodes aanvaardbaar om een bedrijf te taxeren. Professionele, ervaren accountants en makelaars zullen meestal 2 of meer van deze methodes gebruiken om de eigenaardigheden van elke onderneming tegemoet te komen. De volgende korte toelichting zou u een oppervlakte van inzicht in het bedrijfsleven waardering moet bieden. Toch is het nog steeds erg aan te raden de hulp van een ervaren professional in te schakelen, voordat u echt de waarde bepaalt.

Veelvoud van de winst

Een vrij eenvoudige manier om de waarde van een bedrijf te bepalen is het kijken naar de gevestigde industriewaarde ten opzichte van de jaarlijkse winst van de afgelopen jaren. De verhouding kan fluctueren in de tijd omdat het gebaseerd is op hoe de industrie in zijn geheel groeit. Dit is een veel gebruikte methode, omdat de verwachte winst een belangrijke factor is voor een potentiële koper. Het kan echter misleidend zijn als er een of ander abnormaal groot contract werd gewonnen in het recente verleden, of als er een groot verlies is opgetreden tijdens het lopende jaar, wat niet wordt weerspiegeld in de cijfers.

Waardebepaling op vermogen

Voor bedrijven die momenteel om de een andere reden op dit moment niet op volle capaciteit draaien, kunt u met het verschil van de activa en passiva komen op de huidige waarde van alles wat het bedrijf bezit. In sommige gevallen is dit zelfs de best optie, bijvoorbeeld wanneer de koper een concurrent is die hoopt zijn eigen bedrijf uit te breiden door het absorberen van bepaalde faciliteiten, apparatuur of voorraaden. Echter, is het vaak het geval dat een onderdeel van een gevestigd bedrijf moeilijk te taxeren is, door factors als reputatie, merkwaarde en een bestaand klantenbestand.

Namaken

Deze methode omzeilt veel van de unieke aspecten van het specifieke bedrijf door te proberen om te bepalen hoeveel het zou gaan voor de koper om een identiek bedrijf te starten vanaf nul. Uiteraard zal deze methode in het algemeen gecombineerd moeten worden met ten minste één andere methode die wel betrekking heeft tot de unieke aspecten van een bedrijf zodat u in ieder geval wel overal rekening mee hebt gehouden.

Verdisconteerde geldstroom

Deze methode wordt ook vaak gebruikt door beleggers bij de aandelenhandel. Het gaat om het beoordelen van de afgelopen cashflow en het extrapoleren van de komende 3-5 jaar met een toegepaste korting op basis van de inherente risico’s in de industrie en het bedrijf zelf. Terwijl de precieze berekeningen erg ingewikkeld kunnen zijn, is dit voor veel professionals een favoriet, omdat het een relatief consistente nauwkeurigheid geeft in verschillende bedrijfstakken.

Vuistregel

Of het nu een vaste combinatie van twee of meer van de bovengenoemde methoden is of een lichte variatie op één van deze thema’s, sommige industrieën hebben hun eigen standaard methode voor de waardebepaling. Bijvoorbeeld, de detailhandel heeft de neiging om de ‘veelvoud van de winst’ methode te gebruiken, maar met behulp van de omzet in plaats van alleen maar de winst, omdat deze een betere indicator van toekomstige inkomsten is dan het winstcijfer alleen. Nogmaals, uw specifieke bedrijf en de huidige toestand bepalen de meest geschikte waarderingsmethode. Elk bedrijf heeft zo zijn eigen sterke en zwakke punten. Uw potentiële kopers zullen op zoek gaan naar een solide documentatie van enige waarde en zullen een beslissing maken op basis van hoeveel vertrouwen zij hebben in die waardering. Dus het is in ieders belang om dit een eerlijke, verdedigbare schatting te maken. ◾Wilt u weten wat uw bedrijf waard is, doe dan een gratis waardebepaling, klik hier. ◾Wilt u uw bedrijf verkopen of juist een bedrijf kopen, plaats nu een profiel op Bedrijventekoop.be, klik hier. ◾Wilt u op de hoogte blijven van het laatste aanbod van profiel, meld u dan nu gratis aan voor onze nieuwsbrief, klik hier.